Тонкий психолог и мастер метафоры — театралы вспоминают выдающегося режиссера Валерия Раевского

20 чэрвеня тэатралы адзначаюць 85-годдзе з дня нараджэння знакамітага тэатральнага дзеяча, галоўнага рэжысёра (з 1973 года) і мастацкага кіраўніка (з 1991 года) Нацыянальнага акадэмічнага тэатра імя Янкі Купалы Валерыя Раеўскага, паведамілі ў тэатры.
Фото из архива «СБ»

У 1967 годзе Валерый Мікалаевіч скончыў Беларускі дзяржаўны тэатральна-мастацкі інстытут, адначасова з вучобай тры гады стажыраваўся ў знакамітым Тэатры на Таганцы, які ўзначаліваў Юрый Любімаў. У знакамітым спектаклі Любімава «Пугачоў» Раеўскі выступіў у дзвюх якасцях: як асістэнт рэжысёра і як акцёр. Таксама Раеўскі як рэжысёр прымаў удзел у стварэнні спектакля «Жыццё Галілея»: праводзіў рэпетыцыі з Уладзімірам Высоцкім.

36 гадоў творчай дзейнасці Раеўскага ў Купалаўскім тэатры ўвайшлі ў гісторыю беларускага тэатральнага мастацтва як «эпоха Раеўскага». За гэты час Валерый Мікалаевіч стварыў больш за 40 спектакляў: «Што той салдат, што гэты», «Трыбунал», «Брама неўміручасці», «Пагарэльцы», «Плач перапёлкі», «Мудрамер», «Страсці па Аўдзею», «Чорная панна Нясвіжа», «Піраміда Хеопса», «Эрык XIV» і іншыя. Многія з іх сталі ўдзельнікамі і прызёрамі міжнародных театральных фестываляў.

Шэраг пастановак Раеўскі паспахова ажыццявіў за межамі Беларусі на тэатральных пляцоўках Расіі, Украіны, Славеніі, Ірландыі, Польшчы, Эстоніі.

Финал спектакля Пугачев, Валерий Раевский крайний справа. ФОТО FONDLUBIMOVA.RU

Супрацоўніцтва з галоўным мастаком Нацыянальнага акадэмічнага тэатра імя Янкі Купалы Барысам Герлаванам прыводзіла да таго, што кожная новая пастаноўка Раеўскага была святам, вялікай падзеяй у культурным жыцці краіны. Раеўскі тонка адчуваў кожнага аўтара, над якім працаваў. Сярод іх Бертольд Брэхт, Андрэй Макаёнак, Іван Чыгрынаў, Мікалай Матукоўскі і іншыя. Плённым было і супрацоўніцтва з драматургам Аляксеем Дударавым. Сярод іх сумесных спектакляў — «Парог», «Радавыя», «Чорная панна Нясвіжа», «Князь Вітаўт», «Ядвіга», «Вечар» і іншыя. Раеўскі ў быў тонкім псіхолагам і майстрам тэатральнай метафары. У яго спектаклях публіка знаходзіла яркую вобразнасць, пераканаўчасць, імкненне да наватарства, бязмежную любоў да Купалаўскага і нацыянальнай культуры.

«Мне здаецца, самае галоўнае, што было і застаецца ў Купалаўскім тэатры, — свой тон, — распавядаў Раеўскі. — У гэтым тэатры ёсць надзвычайная жыццёвасць, праўдзівасць існавання. Тое добрае і каштоўнае, што закладзена ў падмурак, — невычарпальнае, перадаецца з пакалення ў пакаленне».

Валерий Раевский и Александра Калягин.  Фото из архива «СБ»

Валерый Раеўскі пайшоў з жыцця ў 2011 годзе, але памяць аб яго ўкладзе ў развіццё тэатральнай культуры і сёння жыве ў Купалаўскім, у тым ліку ў спектаклях «Вечар» і «Чорная панна Нясвіжа», якія дагэтуль знаходзяцца ў рэпертуары тэатра.

Загадкавую містычную легенду «Чорная панна Нясвіжа», прэм’ера якой адбылася яшчэ ў 2000-м годзе можна пабачыць на сцэне тэатра 15 ліпеня.
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter