Чему мы можем научиться у православных святых, живших на наших землях

Стагоддзі ідуць, а мудрасць застаецца

На мінулым тыдні прайшоў Дзень памяці Кірылы Тураўскага. Чаму мы можам навучыцца ў праваслаўных святых, якія жылі на нашых землях

24 мая будзе адзначацца Дзень славянскага пісьменства і культуры. Які ўнёсак у iх развіццё зрабілі продкі сучасных беларусаў? Каго ў ХІІ стагоддзі людзі называлі «Златоустом, паче всех воссиявших на Руси»? Ці можна праваслаўных святых лічыць нацыянальнымі героямі? Адказы на гэтыя пытанні карэспандэнт «НГ» шукала разам з протадыяканам Паўлам Бубновым, выкладчыкам мінскіх духоўных акадэміі і семінарыі, кандыдатам багаслоўя.

church.by

Варта ведаць

— Веруючым людзям не трэба тлумачыць, хто такія святыя: да іх звяртаюцца з малітвай, ім выказваюць падзяку, іх жыцці становяцца прыкладам. Але ці варта знаёміцца з асобамі нашых святых тым, хто далёкі ад веры ў Бога?

— Калі чалавек здольны ацаніць помнікі архітэктуры, прадметы мастацтва і добрую літаратуру, то і важнасць спадчыны, якую нам пакінулі нашы праваслаўныя святыя, будзе для яго відавочнай. Гэта звязана перш за ўсё з тым, што гісторыя беларускай дзяржаўнасці на працягу стагоддзяў развівалася ў цесным узаемадзеянні з праваслаўем. Культурная і адукацыйная дзейнасць галоўным чынам была засяроджана ў Царкве. І не таму, што існавала нейкая манаполія ў гэтых сферах, а таму, што альтэрнатыў ніхто і не прапаноўваў —  ні паганскія жрацы, ні прадстаўнікі іншых сацыяльных груп.

Калі насамрэч хочам зразумець, хто мы ёсць і адкуль пайшлі, гэта немагчыма зрабіць, абыходзячы той факт, што большасць беларусаў сёння з’яўляюцца праваслаўнымі хрысціянамі. Гэтак, дарэчы, было і тысячу гадоў таму. Немагчыма казаць пра Ефрасінню Полацкую проста як пра асветніцу. Нельга ў асобе Сафіі Слуцкай бачыць толькі княгіню.

Ці возьмем, напрыклад, Кірылу Тураўскага. На мінулым тыдні споўнілася 840 гадоў з моманту яго смерці, але і ў наш час яго іменем называюць вуліцы і ўстановы адукацыі, у яго гонар узводзяць храмы, яму ставяць помнікі.

— З чым звязана такая «папулярнасць»?

— Кірыла Тураўскі быў выключнай асобай для свайго часу. Ён нарадзіўся і ўсё жыццё пражыў у Тураве, але слава пра яго разышлася далёка за межы роднага княства. Абраўшы шлях служэння Богу, ён стаў адным з самых выбітных багасловаў і пісьменнікаў XII стагоддзя. У той перыяд значная частка літаратуры на нашых землях была перакладной з грэчаскай мовы. Кірыла Тураўскі змяніў гэта: ён пакінуў досыць разнапланавую спадчыну: арыгінальныя малітвы і богаслужэбныя тэксты, пропаведзі і пасланні, прытчы і вершы. І ўсё гэта было настолькі глыбокім і ў той жа час зразумелым, што хутка пачало перапісвацца, распаўсюджвацца і прызнавацца ва ўсіх епархіях Старажытнай Русі. Таму не дзіўна, што ў летапісах ён згадваецца як «Златоуст, паче всех воссиявших на Руси».

— Ці актуальная яго творчасць сёння?

— Безумоўна! Літаратурная спадчына Кірылы Тураўскага — крыніца мудрасці, да якой беларусы (ды і ўсе астатнія) павінны звяртацца пастаянна. Нездарма яго творы перакладаліся на сучасную мову і выдаваліся нават у атэістычны савецкі перыяд.

Святы быў не проста пісьменнікам, але і епіскапам Тураўскім. Абапіраючыся на ягоныя тэксты, мы ведаем, як ён рэагаваў на ключавыя падзеі дзяржаўнага і царкоўнага жыцця. Так, Кірыла Тураўскі ў свой час паспрыяў недапушчэнню царкоўнага расколу, які мог адбыцца ва Уладзімірскім княстве. Ён выступіў выкрывальнікам епіскапа Фёдара і яго паплечнікаў, якія хацелі ў аднабаковым парадку прыняць рашэнне. Да нас дайшла прытча «Пра сляпца і храмца» («Пра душу і цела»), якая ў поўнай меры тлумачыць усю канфліктнасць той сітуацыі. Думаю, гэты тэкст карысна перачытаць і сёння ў кантэксце таго, што адбываецца цяпер з праваслаўем на тэрыторыі блізкай для нас Украіны.

Навучаныя горкім досведам

— Былі і ў нашай гісторыі перыяды, калі праваслаўная вера знаходзілася пад пагрозай знішчэння…

— Былі. Аднак ні ў часы прымусовага ўніяцтва і акаталічвання, ні падчас савецкага атэізму беларускі народ не пакінуў веру продкаў, не забыў спадчыну Ефрасінні Полацкай і Кірылы Тураўскага. Сёння, як і тысячу гадоў таму, большая частка насельніцтва нашай краіны лічыць сябе праваслаўнымі. Пра гэта сведчыць і колькасць прыходаў Беларускай праваслаўнай царквы.

Хочацца прыгадаць вёску Рубель Столінскага раёна. За апошнія 30 гадоў адтуль выйшла некалькі соцень праваслаўных святароў. Феномен не толькі для праваслаўя, але і для ўсяго свету. Бо ў гэтай вёсцы толькі адзін прыход, няма ніякіх семінарый і акадэмій. Проста народная вера, якая захавалася ў палескай глушы, аказалася такой моцнай. А можа, і сам свяціцель Кірыл так спрыяе гэтым людзям: ад вёскі Рубель да Турава некалькі дзясяткаў кіламетраў.

— Атрымліваецца, што вера — гэта яшчэ і непарыўная сувязь сучасных беларусаў з іх продкамі?

— У Бога няма мёртвых. Больш за тысячу гадоў на нашых землях жывуць людзі, якія ходзяць у храмы, моляцца, хрысцяць дзяцей. Безумоўна, у звяртанні да Бога мы звяртаемся і да сваіх продкаў, да нашых святых.

11 мая, у дзень памяці свяціцеля Кірылы, на фундаменце кафедральнага сабора ў Тураве адбываецца богаслужэнне. Па сутнасці, мы прыходзім на тое самае месца, дзе ў ХІІ стагоддзі служыў сам свяціцель, каб памаліцца разам з ім.

Запаветы для нашчадкаў

— Вядома, што свяціцель Кірыл быў адным з першых манахаў на Русі, якія здзейснілі подзвіг стоўпніцтва. Што гэта азначае?

— Кажучы простымі словамі, ён сышоў ад людзей, каб засяродзіцца на малітве Богу. Пры гэтым сышоў не таму, што стаміўся ці яму нешта не падабалася. Бог адкрыў яму: такая малітва — рэальны спосаб зрабіць свет лепшым. Нездарма падчас пандэміі каронавіруса і падзей жніўня 2020-га Беларуская праваслаўная царква заклікала людзей шчыра маліцца, а не рабіць неабдуманыя крокі.

— Ці можна лічыць беларускіх праваслаўных святых нацыянальнымі героямі?

—  Прынята казаць так: святых праслаўляе Бог, а Царква гэта проста фіксуе. Варта разумець, што веруючыя людзі ўсё робяць па сумленні і дзеля Бога, а не для таго, каб атрымаць узнагароду ці прызнанне. Кірыла Тураўскі не імкнуўся да славы ці ўлады, ён проста добра выконваў сваю працу, нёс службу. Таму калі адштурхоўвацца ад таго, што герой — чалавек, з якога трэба браць прыклад, то, безумоўна, святыя — гэта героі.

Акрамя таго, у нас ёсць прыклад мітрапаліта Філарэта. Яго пакуль не кананізавалі, але пры жыцці ён атрымаў званне Героя Беларусі. Помнік яму стаіць перад кафедральным Свята-Духавым саборам у Мінску, у гонар яго называюць вуліцы.

ДАРЭЧЫ

Спакон вякоў праваслаўныя святары не толькі неслі ў народ Слова Божае, але і спрыялі развіццю адукацыі на нашых землях. Прычым нават у самыя няпростыя часы.

Так, у XVII стагоддзі пасля таго, як старажытны Віленскі Троіцкі манастыр быў захоплены ўніятамі, манахі былі вымушаны заснаваць новую абіцель. У Свята-Духавым манастыры яны адкрылі школу і друкарню. Менавіта там у 1618 годзе архімандрыт Лявонцій выдаў першую ў свеце кнігу з назвай «Буквар» для навучання чытанню на царкоўнаславянскай мове.

А ў 1631 годзе Спірыдон Собаль надрукаваў «Буквар» на тэрыторыі сучаснай Беларусі. Адбылося гэта ў Куцеінскім манастыры ў Оршы, які, дарэчы, таксама быў заснаваны манахамі-выгнаннікамі.

Першыя «Буквары» —  інавацыйны прадукт свайго часу. Прадстаўнікі іншых канфесій, хоць і мелі падтрымку з боку ўлад, нічога падобнага не стварылі.

kurak@sb.by
Полная перепечатка текста и фотографий запрещена. Частичное цитирование разрешено при наличии гиперссылки.
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter