«Інтэрнэт-бяспека дзяцей Беларусі» ужо з верасня будзе выкладацца ў школах краіны
04.01.2018 07:52:30
Мы ўпэўнены, што нашы дзеці ведаюць аб інтэрнэце ўсё. На самай справе гэта не заўсёды так. І асабліва калі гэта тычыцца бяспекі ў «сусветнай павуціне». Страшныя «забавы» накшталт «Сіні кіт», «Бяжы і памры», новыя кантакты з незнаёмымі людзьмі, усплываючыя вокны непажаданага кантэнту, кібербулінг аднагодкаў... Хто ад гэтага абароніць і навучыць карыстацца інтэрнэтам з розумам? За рашэнне праблемы ўзялася мінчанка, маці дваіх дзяцей Вольга Корсун, якая стварыла сацыяльны праект «Інтэрнэт-бяспека дзяцей Беларусі». Карэспандэнт «Р» даведалася, чаму ён важны і калі яго будуць выкладаць у школах.
Перш чым кінуцца ў акіян інфармацыі, нядрэнна было б дзяцей навучыць карыстацца інтэрнэтам. А часцей як? Вось табе, малыш, камп’ютар, смартфон, планшэт, а далей ты — дзіця XXI стагоддзя — сам усё хутка вывучыш.
— Калі старэйшай дачцэ споўнілася сем гадоў, мы з мужам падарылі ёй мабільны тэлефон, — успамінае, з чаго пачаўся праект паўтара года таму, Вольга Корсун. — Падумала: відавочна, у інтэрнэце будзе шмат даступнай інфармацыі пра бяспеку ў сетцы, зараз начытаюся, растлумачу ёй усё і буду як мама «руліць» сітуацыяй. А аказалася, што на розных сайтах і звесткі розныя, і складана ва ўсім гэтым арыентавацца — няма структуры.
Клапатлівая маці вырашыла ўзяцца за напісанне даведніка па інтэрнэт-бяспецы. Сабрала інфармацыю, пачала яе аналізаваць, а пасля структурыраваць у адным месцы.
Знайшліся тыя, хто таксама цікавіцца гэтай тэмай. Так у праект уступілі кантэнт-менеджар, вэб-дызайнер — яны разам з Вольгай распрацавалі фактычна шматфункцыянальны інтэрнэт-партал. Плюс дапамагаюць юрысты, IT-спецыялісты, а яшчэ і дзіцячыя псіхолагі цэнтра дружалюбнага стаўлення да падлеткаў «Давер».
Ужо цяпер у вольным доступе на сайце неабыякавых бацькоў netka.by дарослыя могуць cпам-паваць дакумент-метадычку «Навучыце сваіх дзяцей бяспечнаму і культурнаму ладу жыцця ў інтэрнэце». Што ў ім? Што такое інтэрнэт-залежнасць, як дзіцяці паводзіць сябе, калі ў сябры ў сацыяльных сетках «дадаюцца» незнаёмцы, як тлумачыць малым, якую асабістую інфармацыю выстаўляць нельга і ў цэлым якія небяспекі падсцерагаюць дзяцей у сетцы.
— Бацькам неабходна мець уяўленне аб патэнцыяльных пагрозах. Канешне, пакуль у нас не ідэальны прадукт, але мы працуем над ім, і аналага гэтаму няма, — працягвае Вольга. — На нашым сайце можна адразу ўбачыць асноўныя праблемы ў інтэрнэце: доступ да непажаданага кантэнту (парнаграфія, азартныя гульні, гвалт і іншае), паведамленні аб канфідэнцыяльнай інфармацыі, якая можа стаць агульнадаступнай, і многае іншае. Для ўсіх гэтых варыянтаў ёсць вырашэнне праблемы.
Таксама бацькі могуць на сайце задаць свае пытанні, апісаўшы сітуацыю, і іх перададуць спецыялістам, якія дадуць кансультацыю.
— Заняткі па бяспецы мы пачалі праводзіць у прыватных школах. У адной з іх ужо правялі некалькі ўрокаў з вучнямі 4-га класа. — Вольга паказвае матэрыялы, якія выкарыстоўваліся на ўроку — анкеты, раздатачны матэрыял, відэаролікі, казкі і іншае. — Спачатку правялі анкеціраванне, дзе было шмат пытанняў. Напрыклад: «Ці хочаш стаць відэаблогерам?» Практычна ўсе сказалі «так». Але калі пытаешся, навошта, то разумееш, што яны проста ў палоне стэрэатыпа, што гэта лёгкі заробак, папулярнасць. Іншыя адказы на пытанні нас таксама нямала здзіўлялі.
У цэлым аказалася, што дзеці з 4-х класаў праводзяць больш за дзве гадзіны ў дзень у сетцы, не могуць адмовіцца ад інтэрнэту на летніх канікулах, звяртаюць увагу на непісьменнасць сваіх сяброў у сетцы, але іх гэта «не парыць»…
На ўроку перад Новым годам, які быў прысвечаны «інфармацыйнаму смеццю», Вольга Корсун падарыла вучням ёлачныя шары і бліскучыя гелі для малявання, папрасіўшы іх размаляваць цацкі, як хочуць, але напісаць: «Думай сваёй галавой».
— Гэта напамінанне, што нават у віртуальным свеце трэба паводзіць сябе сур’ёзна. Нярэдка дзеці адчуваюць у інтэрнэце ўсёдазволенасць, свабоду, беспакаранасць. Вось, напрыклад, тэма кібербулінгу — прыніжэння, траўлi ў сацсетках, месенджарах. Так рабіць нельга, але дзецям гэта не тлумачаць бацькі па простай прычыне — яны не ведаюць. Малыя не дзеляцца гэтым. На ўроках жа мы прагаворваем: не пішы тое, што не можаш сказаць у вочы.
Праблема бацькоў у тым, што многія, прачытаўшы некалькі правіл у інтэрнэце, спадзяюцца, што дзецям сказалі галоўнае, а астатняе тыя зразумеюць самі. Як паказвае практыка, разлічваць на гэта не варта.
Вольга гаворыць: «З верасня мы ўжо пачнём урокі ў некаторых звычайных школах, правядзём заняткі і для бацькоў.
Да пачатку новага навучальнага года каманда сацыяльнага праекта збіраецца дадаць на сайт і ў заняткі мультымедыйную частку для вучняў ад 3-га класа і вышэй. З’явіцца і даведнік па актыўных рэальных гульнях.
— Мы дададзім новыя раздзелы ў праект: як не падхапіць інтэрнэт-вірусы, як правільна спампоўваць музыку і г.д. Будуць форумы, тэсты на веды правіл бяспекі ў інтэрнэце для дзяцей і іх бацькоў, гульні, дадаткі, — заключае Вольга Корсун і паказвае апошнюю напрацоўку праекта — гадавы каляндар, на старонках якога кожны месяц прысвечаны правілу інтэрнэт-бяспекі. — Дзеці са студыі малявання праілюстравалі правілы, і мы зрабілі каляндар, дзе ўсё напісана ў вершах. Спадзяёмся, ён з’явіцца ва ўсіх школах, навучальных цэнтрах, і хлопцы ды дзяўчаты запомняць гэтыя правілы.
alinakasel@gmail.com
Праект «Інтэрнэт-бяспека дзяцей Беларусі» стаў фіналістам рэспубліканскага конкурсу Social Weekend.
— Калі старэйшай дачцэ споўнілася сем гадоў, мы з мужам падарылі ёй мабільны тэлефон, — успамінае, з чаго пачаўся праект паўтара года таму, Вольга Корсун. — Падумала: відавочна, у інтэрнэце будзе шмат даступнай інфармацыі пра бяспеку ў сетцы, зараз начытаюся, растлумачу ёй усё і буду як мама «руліць» сітуацыяй. А аказалася, што на розных сайтах і звесткі розныя, і складана ва ўсім гэтым арыентавацца — няма структуры.
Клапатлівая маці вырашыла ўзяцца за напісанне даведніка па інтэрнэт-бяспецы. Сабрала інфармацыю, пачала яе аналізаваць, а пасля структурыраваць у адным месцы.
Знайшліся тыя, хто таксама цікавіцца гэтай тэмай. Так у праект уступілі кантэнт-менеджар, вэб-дызайнер — яны разам з Вольгай распрацавалі фактычна шматфункцыянальны інтэрнэт-партал. Плюс дапамагаюць юрысты, IT-спецыялісты, а яшчэ і дзіцячыя псіхолагі цэнтра дружалюбнага стаўлення да падлеткаў «Давер».
А вы ведаеце, з кім мае зносіны ваша дзіця ў інтэрнэце, якую інфармацыю там чытае?
Ужо цяпер у вольным доступе на сайце неабыякавых бацькоў netka.by дарослыя могуць cпам-паваць дакумент-метадычку «Навучыце сваіх дзяцей бяспечнаму і культурнаму ладу жыцця ў інтэрнэце». Што ў ім? Што такое інтэрнэт-залежнасць, як дзіцяці паводзіць сябе, калі ў сябры ў сацыяльных сетках «дадаюцца» незнаёмцы, як тлумачыць малым, якую асабістую інфармацыю выстаўляць нельга і ў цэлым якія небяспекі падсцерагаюць дзяцей у сетцы.
— Бацькам неабходна мець уяўленне аб патэнцыяльных пагрозах. Канешне, пакуль у нас не ідэальны прадукт, але мы працуем над ім, і аналага гэтаму няма, — працягвае Вольга. — На нашым сайце можна адразу ўбачыць асноўныя праблемы ў інтэрнэце: доступ да непажаданага кантэнту (парнаграфія, азартныя гульні, гвалт і іншае), паведамленні аб канфідэнцыяльнай інфармацыі, якая можа стаць агульнадаступнай, і многае іншае. Для ўсіх гэтых варыянтаў ёсць вырашэнне праблемы.
Таксама бацькі могуць на сайце задаць свае пытанні, апісаўшы сітуацыю, і іх перададуць спецыялістам, якія дадуць кансультацыю.
— Заняткі па бяспецы мы пачалі праводзіць у прыватных школах. У адной з іх ужо правялі некалькі ўрокаў з вучнямі 4-га класа. — Вольга паказвае матэрыялы, якія выкарыстоўваліся на ўроку — анкеты, раздатачны матэрыял, відэаролікі, казкі і іншае. — Спачатку правялі анкеціраванне, дзе было шмат пытанняў. Напрыклад: «Ці хочаш стаць відэаблогерам?» Практычна ўсе сказалі «так». Але калі пытаешся, навошта, то разумееш, што яны проста ў палоне стэрэатыпа, што гэта лёгкі заробак, папулярнасць. Іншыя адказы на пытанні нас таксама нямала здзіўлялі.
На ўроку перад Новым годам, які быў прысвечаны «інфармацыйнаму смеццю», Вольга Корсун падарыла вучням ёлачныя шары і бліскучыя гелі для малявання, папрасіўшы іх размаляваць цацкі, як хочуць, але напісаць: «Думай сваёй галавой».
— Гэта напамінанне, што нават у віртуальным свеце трэба паводзіць сябе сур’ёзна. Нярэдка дзеці адчуваюць у інтэрнэце ўсёдазволенасць, свабоду, беспакаранасць. Вось, напрыклад, тэма кібербулінгу — прыніжэння, траўлi ў сацсетках, месенджарах. Так рабіць нельга, але дзецям гэта не тлумачаць бацькі па простай прычыне — яны не ведаюць. Малыя не дзеляцца гэтым. На ўроках жа мы прагаворваем: не пішы тое, што не можаш сказаць у вочы.
Праблема бацькоў у тым, што многія, прачытаўшы некалькі правіл у інтэрнэце, спадзяюцца, што дзецям сказалі галоўнае, а астатняе тыя зразумеюць самі. Як паказвае практыка, разлічваць на гэта не варта.
Вольга гаворыць: «З верасня мы ўжо пачнём урокі ў некаторых звычайных школах, правядзём заняткі і для бацькоў.
Да пачатку новага навучальнага года каманда сацыяльнага праекта збіраецца дадаць на сайт і ў заняткі мультымедыйную частку для вучняў ад 3-га класа і вышэй. З’явіцца і даведнік па актыўных рэальных гульнях.
— Мы дададзім новыя раздзелы ў праект: як не падхапіць інтэрнэт-вірусы, як правільна спампоўваць музыку і г.д. Будуць форумы, тэсты на веды правіл бяспекі ў інтэрнэце для дзяцей і іх бацькоў, гульні, дадаткі, — заключае Вольга Корсун і паказвае апошнюю напрацоўку праекта — гадавы каляндар, на старонках якога кожны месяц прысвечаны правілу інтэрнэт-бяспекі. — Дзеці са студыі малявання праілюстравалі правілы, і мы зрабілі каляндар, дзе ўсё напісана ў вершах. Спадзяёмся, ён з’явіцца ва ўсіх школах, навучальных цэнтрах, і хлопцы ды дзяўчаты запомняць гэтыя правілы.
alinakasel@gmail.com