Акрамя закона аб арганічным земляробстве фермеры жадаюць атрымаць фінансавую падтрымку
05.04.2018 08:15:27
Полина КОНОГА
![](/upload/iblock/6be/6be9dd8329aabd2a213ba95a14ac4754.jpg)
Нягледзячы на тое, што гаспадарак, якія займаюцца вытворчасцю эка- і біяпрадукцыі, у краіне не так ужо і шмат, тэма гэта цікавая. Хоць не настолькі, як традыцыйная галіна АПК. Усё ж такі асноўную валюту казне прыносяць звычайныя мяса-малочныя вытворцы. У той жа час цікавасць да сегмента арганiчнага харчавання ўзрастае. Намеснік начальніка галоўнага ўпраўлення раслінаводства Мінсельгасхарчу Таццяна Карбановіч прыводзіць такія лічбы: сёння ў рэспубліцы сертыфікавана 1,4 тысячы гектараў раллі, 20 арганізацый маюць сертыфікат на вытворчасць арганічнай прадукцыі. Дарэчы, вясной 2016-га абедзве гэтыя лічбы былі ўдвая меншыя. Зразумела, параўноўваць сітуацыю з еўрапейскім або амерыканскім рынкам біяежы, аб'ёмы якіх дасягаюць не адзін дзясятак мільярдаў долараў, сэнсу няма. Аднак факт застаецца фактам: колькасць фермераў, якія робяць стаўку на чыстыя земляробства і вытворчасць, расце.
Па-першае, павялічыць аб'ёмы «чыстай» вытворчасці можна толькі з выкарыстаннем спецыяльнай тэхнікі, якая далёка не заўсёды па кішэні энтузіястам. Новы законапраект у гэтым сэнсе прэферэнцый і льгот не дае: ніякіх асаблівых зніжак не будзе, усё на агульных падставах з традыцыйным сектарам АПК. Па-другое, каб дастаткова зарабіць на арганічным земляробстве, аб'ёмы продажу павінны быць даволі вялікімі. Адзін з «зялёных» фермераў разводзіць рукамі: з 20 гектараў угоддзяў сертыфікат маюць толькі 4. З такімі плошчамі шмат не вырасцiшь. А сертыфiкаваць дадатковыя не хапае грошай.
Чацвёрты момант. Нягледзячы на тое, што рэтэйл развіваецца сямімільнымі крокамі і ў многіх кропках з'явіліся асобныя стэнды з арганічнымі прадуктамі, масава ісці насустрач «зялёным» фермерам шматлікія крамы пакуль яшчэ не жадаюць. Прычын некалькі: біягародніна, напрыклад, часцяком выглядае не занадта прывабна, доўга на захоўваецца, ды яшчэ і каштуе значна даражэй за капусту ці бульбу, вырашчаныя з прымяненнем хімічных угнаенняў. А значыць, прадаць яе трэба яшчэ пастарацца. Фермеры скардзяцца: каб патрапіць на паліцы супермаркетаў, трэба укласцi нямала грошай. У выніку рэалізацыя ў масавых крамах становіцца проста нерэнтабельнай.
Нягледзячы на вышэйпералічаныя нюансы, з якімі так ці інакш прыйдзецца сутыкнуцца ўсім «зялёным» фермерам, хочацца спадзявацца: з часам наша арганічная вытворчасць заявіць пра сябе на міжнародным рынку гэтак жа гучна, як і традыцыйная.
konoga@sb.by