Марыя Захарэвiч. Талент, адухоўлены любоўю. Мiнск, Мастацкая лiтаратура, 2016.
Чарговы том серыi «Жыццё знакамiтых людзей Беларусi» прысвечаны народнай артыстцы Марыi Захарэвiч. «Крыху па–вясковаму сарамлiвая, нават нiбы вуглаватая ад хвалявання, але ж i непаўторна абаяльная красуня–нарачаначка, пра якую i падумвалася ў адзiноце, i хораша пагаварылася з Мележам, у ранняй п’есе якога яна сiмпатычна дэбютавала», — пiсаў пра Марыю Захарэвiч Янка Брыль. Яе творчасць i вобраз увогуле цесна звязаны з беларускай лiтаратурай. Аблiчча Захарэвiч займелi многiя персанажы класiкаў. Яе голасам гучалi вершы i проза на радыё, на творчых вечарынах. Не дзiва, што так многа лiтаратараў выказваюць сваю любоў актрысе ў кнiзе, дзе ёсць цэлы раздзел вершаў. «Быццам чую зноў голас матулi жывы», — прызнаецца Мiкола Мятлiцкi. Рыгор Барадулiн натхнiўся тым, як «Чытае вершы Захарэвiч». Уладзiмiр Скарынкiн проста назваў верш «Брава, Марыя!». Мастакi таксама далучылiся да сяброўскага хору, што пацверджвае шарж Алега Карповiча i партрэт аўтарства Аляксея Кузьмiча. «Пра сваякоў расказвае, зямлю сваю вельмi любiць. Гэта, можа, самае важнае. Важней, чым прафесiя. Хаця Марыя Захарэвiч — народная артыстка. Зараз такiх тыпаў няма, яны кудысь знiклi... Здаецца, што Марыi Захарэвiч нiчога iграць не трэба. Выходзiць на сцэну такая, якая яна ёсць», — сцвярджае рэжысёр Мiкалай Пiнiгiн.
Морис Дрюон. Париж от Цезаря до Людовика Святого. Истоки и берега. Москва, Колибри, 2015.
Когда–то весь Советский Союз зачитывался романами Мориса Дрюона о французских королях, сдавал макулатуру за талончики на книгу о какой–нибудь Жанне Лотарингской. У нас дома были, кажется, все книги той серии в тонких глянцевых обложках, но книгу о Париже не помню, чтобы издавали. Возможно, потому, что в эпоху «железного занавеса» о «буржуазных городах» следовало узнавать только из книг о «контрастах империализма»? Я очень люблю, когда писатели рассказывают о любимых городах — Питер Акройд о Лондоне, Орхан Памук о Стамбуле, Владимир Гиляровский о Москве... Город в таком случае делается персонажем со своим характером, странностями и тысячами маленьких историй. «Слава города и его долговечность складываются в основном из поступков, горестей, драм, снов и мечтаний людей, поколения которых сменяют одно другое и память о которых сохраняется дольше, чем их жилища», — утверждает Дрюон. Мы погружаемся в Средневековье и даже еще глубже... Юлиан Отступник, молодой человек, в палатке между сражениями сочиняющий оды Солнцу. Атилла, неистовый азиат с умом политика. Тощенькая и слабая юная святая Женевьева, руководившая обороной Парижа, тогда — Лютеции. Граф Эд, стоящий на крепостных стенах, и Гуго Капет, избавивший Париж от немцев. Королева Франции Анна Киевская, рыжеволосая красавица, дочь Ярослава Мудрого, безумно влюбившаяся в графа Рауля. Абеляр, философ с лицом подростка. Властолюбивая Бланка Кастильская и ее сын Людовик Святой, так боявшийся греха, что ходил во власянице из конского волоса и не смеялся по пятницам. Вереница оживших призраков великого города... В книгу также включены эссе о Средиземноморье — Прованс, Рим, Флоренция. Даже для тех, кто никогда там не побывает, впечатление присутствия, погружения в атмосферу гарантировано.
Издания для обзора предоставлены книжным магазином «Академическая книга», Минск, пр-т Независимости, 72.
Советская Белоруссия № 222 (25104). Пятница, 18 ноября 2016